Normalisatie
Een woonzorgcentrum is geen ziekenhuis, geen hotel en geen instelling — het is in de eerste plaats de thuis van de bewoners.
Voelt het hier aan als een thuis — of als een instelling met activiteiten?
Het is tijd voor de activiteit
Het is gewoon een mooie dag.
Zou dit ook zo kunnen in een gewone thuis?
Kunnen bewoners hun eigen gewoontes behouden?
Is de omgeving persoonlijk en herkenbaar?
Zijn er gewone, dagelijkse bezigheden zichtbaar?
Wordt het leven georganiseerd rond mensen of rond systemen?
Zou dit ook zo kunnen in een gewone thuis?
Kunnen bewoners hun eigen gewoontes behouden?
Is de omgeving persoonlijk en herkenbaar?
Zijn er gewone, dagelijkse bezigheden zichtbaar?
Wordt het leven georganiseerd rond mensen of rond systemen?
Initiatieven die het gewone leven eren
Gebruik deze als startpunt en pas ze aan voor jouw bewoners.